Baobab framebouw en framesets


Hieronder kun je meer te weten komen over het ontwerp en de framebouw. Daarnaast vind je er de prijslijst en specificaties van de Baobab Moja framesets.


Ontwerp


Een beetje theorie bij het ontwerp van een fietsframe: vier aspecten om rekening mee te houden:

Geometrie: de geometrie is het meest bepalend voor het rijgedrag van de fiets maar vormt ook de grootste uitdaging voor de ontwerper.


De geometrie is zo gekozen dat de 'zit' vrij kort is. De lengte van de achtervork in combinatie met de stuurhoek zorgen voor een stabiel rijgedrag.

Materiaal: erg bepalend voor stijfheid, sterkte en gewicht en eveneens van invloed op het rijgedrag.

De frames worden gebouwd uit chroom-molybdeem staal. De diameter in combinatie met een wanddikte resulteert in een stijf frame dat zwaar bepakt kan worden.

Maatvoering van te monteren onderdelen is bepalend voor de afmontage, verkijgbaarheid en kwaliteit.

Een Baobab kan worden opgebouwd met onderdelen die hun kwaliteit bewezen hebben en wereldwijd verkrijgbaar zijn.

Details: drager-, kabel- en bidonnokjes zijn bepalend voor de mogelijkheden voor tassen en dragers.

Op dit punt is de fiets zeer veelzijdig en op te bouwen als adventure bike, gravelbike of MTB mèt of zonder vering.

Framebouw


Na veel teken- en rekenwerk kon de framebouwer aan de slag. In een moderne fabriekshal in de Achterhoek worden de frames door ervaren en toegewijde vakmensen gebouwd. Buizen worden op maat gesneden en gefreesd. In een CNC machine worden de bidonnokjes met grote precisie in de buizen geboord. De bewerkelijke achtervork wordt op bijna ambachtelijke wijze gelast en gesoldeerd. De buizen worden in een mal gefixeerd en gesoldeerd. Tenslotte wordt het frame op een richtbank gecontroleerd. Klaar om gepoedercoat te worden in de kleur die jij wenst.

De Baobab Moja heeft een comfortabele semi-sportieve geometrie en kan worden opgebouwd als adventure bike, gravelbike of MTB. Het is een vakantiefiets met forse offroad aspiraties: wendbaar en speels op bospadjes en stabiel en betrouwbaar op de weg. Er zitten bevestigingspunten op voor dragers, frametassen en spatborden. Uitermate veelzijdig dus.

In het kort


  • Nederlands product
  • Chroommolybdeen (staal) frame
  • Drager- en spatbordnokjes
  • Zowel 27.5 als 29-er wielen
  • Derailleur of Rohloff versnelling 
  • Geschikt voor recht stuur of drop-bar
  • Gangbare maatvoering voor onderdelen
  • Leverbaar in maten: S+, M+ en L+
  • Frame in bijna alle RAL kleuren
  • Mat of glans
  • Graphics in wit, zwart en leembruin

Prijzen


Frame: €1.295

Incusief zadelpenklem en kabelgeleiders


Frame + Surly ECR vork: €1.545

Stalen vork en Cane Creek 40 balhoofd


Frame + Ritchey Adventure vork: €1.675

Vork met steekas en Cane Creek 40 balhoofd


Frame + Manitou Markhor vork: €1.675

Met 80 mm vering en Cane Creek 40 balhoofd

Specificaties


Frame

  • Chroommolybdeen buizen
    - Onderbuis: 40 mm
    - Bovenbuis: 31,8 mm
    - Zitbuis: 28,6 mm
    - Stuurbuis: 38 mm
  • Lak: poedercoat


Onderdelen

  • Balhoofd: EC34 / EC34 / 11/8
  • Zadelpen: 27,2 mm
  • Zadelklem: 30 mm
  • Voorderailleurklem: 28,6 mm
  • Achteras: 135 mm QR
  • Vooras: 100 mm QR (Surly / Manitou) en 110/15 steekas (Ritchey)
  • Schijfrem IS: achter 160 mm / voor 180 mm (max)
  • Bottom-bracket: 73 mm BSA 1,37x24 tpi
  • Q-factor crankset: 170 mm (min)

Banden

  • Maximale bandenmaat (kettinglijn 48.8 mm) 
    - 27.5 / 29 x 2.6”/65mm (double)
    - 27.5 / 29 x 2.4”/60mm (triple)
  • Minimale bandenmaat (ivm grondspeling)
    - 29 x 2.0”/50mm
    - 27.5 x 2.2"/55mm

Overig

  • Maximaal toelaatbaar systeemgewicht: 140 kg
Geometrie Moja-Surly
Geometrie Moja-Ritchey
Geometrie Moja-Manitou
Geometrie Opmerkingen
Geometrie Moja 1e serie

Verantwoording


Productoorsprong

  • Buizen: Italië, Duitsland, Verenigd Koninkrijk en Taiwan
  • RVS boutjes: India
  • Frameplaatje: Nederland
  • Stickers: Nederland
  • Kabelgeleiders: Taiwan
  • Framebouw: Nederland
  • Lakwerk: Nederland

Kosten

De kosten van een frame uitgesplits naar kostenpost: